Storytelling fotografie: goud voor je marketing

Ken je dat? Zo’n sollicitant die de ene oneliner na de andere eruit gooit en zegt dat hij alle mogelijke skills heeft die je je maar kunt wensen. Maar zijn lichaam vertelt een heel ander verhaal. Het verhaal dat hij geen idee heeft waar hij het over heeft. De boodschap? Dat een beeld vaak een geloofwaardiger verhaal vertelt dan geluid of tekst. En die wetenschap is goud voor je marketinginspanningen. Veel bedrijven zien dan ook een enorme toename in hun klanten en conversie zodra ze zich gaan richten op storytelling bij hun bedrijfsfotografie.

Visual storytelling met bedrijfsfotografie

Storytelling fotografie is een onderdeel van het brede concept ‘visual storytelling’, waar ook video en (alle) andere visuele elementen onder vallen en waarmee ook speelfilms en andere visuele verhalen in de entertainment industrie worden beschreven. Maar voor de marketing van praktisch elk bedrijf is visual storytelling een toegevoegde waarde.

Wat is visual storytelling? 

Visual storytelling is – in corporate toepassingen – niet veel meer of minder dan met behulp van beelden het verhaal (of de verhalen) achter je merk vertellen. In het bijzonder met storytelling of narratieve fotografie kun je in heel korte tijd een merkverhaal op de kijker overbrengen. Bij goed doordachte en conceptueel sterke foto’s kunnen potentiële klanten zelfs al in één oogopslag jouw verhaal ‘binnenkrijgen’. Zo krachtig is storytelling fotografie.

Verhaal of gevoel?

Wanneer is iets nou precies een verhaal en wanneer alleen sfeertekening? Dit laatste is namelijk absoluut waardevol en heeft de voorkeur boven simpele bedrijfs- en productfoto’s met een steriele achtergrond en ongeïnspireerde composities en camerastandpunten. Zolang het gevoel dat je in de foto’s legt ook helemaal bij je bedrijf past, dan vertel je hiermee ook iets van het verhaal van je bedrijf. En dat is prima.

Maar met storytelling fotografie probeer je meestal echt een concreet idee, achterliggend verhaal of boodschap over te brengen. Je laat mensen bewust iets verder kijken. Sfeer en gevoel zijn hierbij onmisbaar maar wel altijd onderdeel van het grotere verhaal. En dat verhaal vertel je met authentieke, persoonlijke foto’s.

Eén foto of meerdere foto’s?

Als je een verhaal wilt vertellen, denk je al gauw aan een hele serie foto’s. Want hiermee kun je echt een ontwikkeling laten zien of een heel brede of diepe blik op een onderwerp. Dit is meestal wat we bedoelen als we het hebben over een fotoverhaal. Voorbeelden hiervan zijn er genoeg te bedenken. Van reisverslagen tot visuele samenvattingen van vakbeurzen of evenementen.   

Maar ook met één foto kun je een verhaal vertellen. Daar moet je dan vaak wat langer over nadenken, maar een beeldverhaal dat in één foto gevangen kan worden, is wel extra effectief. Een professionele storytelling fotograaf kan je hier goed mee helpen.

Een verhaal maakt je merk identificeerbaar

Storytelling fotografie is niet iets dat je even snel tussendoor doet. Je hebt hier een goed plan bij nodig, en het beginpunt is uiteraard het verhaal. Het verhaal van je bedrijf, merk, personeel. Als het maar persoonlijk is. Dat betekent misschien dat je eerst even goed je bedrijf onder een vergrootglas moet houden en vaststellen wat de essentie is van je merk. Wat is een verhaal achter je bedrijf – of de oprichters – dat iedereen zou moeten weten? Wat is een filosofie of levenshouding die onlosmakelijk met je merk is verbonden en die je graag deelt met de wereld? Het kan ook klein zijn: het verhaal achter een product of productlijn, bijvoorbeeld, of het idee achter een campagne. Als het gedachteproces erachter maar visueel wordt gemaakt, zodat de potentiële klant zich met de afbeelding kan identificeren.

Storytelling fotografie met mensen en techniek

Hoe je verhalen vertelt met foto’s? Belangrijk is dat het persoonlijk aanvoelt. Dit doe je om te beginnen door mensen af te beelden, zoals de oprichters of medewerkers van het bedrijf, of gebruikers van je product. Wat voor gezichtsuitdrukking (en emotie) geef je ze, wat is hun lichaamshouding, wat doen ze op de foto? Met behulp van dit soort elementen kunnen de mensen op de foto jouw verhaal vertellen.

Maar ook technische aspecten als het kleurgebruik, de belichting en compositie spelen een grote rol bij een beelderhaak. In de ultieme storytelling foto werken vele elementen samen om jouw merkverhaal te vertellen.

Met welk verhaal wil jij je klanten bereiken? Vertel het met foto’s!

We horen graag hoe we je kunnen helpen!

Share